NIE MOGĘ („się zmobilizować”, „przestać myśleć o jedzeniu”, „zaakceptować swojego ciała”) vs motywacyjne bajki o tym, że jeśli bardzo chcę, to WSZYSTKO MOGĘ.

Dowiesz się:

1) Jak się właściwie zmotywować, ale nie przemotywować.

2) Dlaczego „wysoka motywacja często blokuje nas przed podjęciem działań, które w danym momencie byłyby dla nas najbardziej korzystne, ale nie wyglądają sexy.” – Andrzej Bernardyn

„NIE MOGĘ” vs „MOGĘ” I CO Z TYM ROBI NASZ MÓZG

Powtarzane wielokrotnie słowa („nie mogę schudnąć”) -> wywołują wciąż te same emocje (złość, smutek) -> lewa półkula przetwarza je w programy mentalne (przekonania) -> powstają nawykowe reakcje emocjonalne i fizyczne (jest mi źle, wiec objadam się, bo i tak nie mogę schudnąć). Każda powtórka to ćwiczenie nawykowej reakcji. Reakcja staje się coraz bardziej naturalna. Coraz łatwiej ją powtórzyć.

Dodatkowo działa tu SAMOSPEŁNIAJACA SIĘ PRZEPOWIEDNIA. Nasz mózg zbiera dowody na potwierdzenie naszych przekonań, wiec..

Gdy twierdzisz, że nie możesz:
– mózg podsuwa Ci wspomnienia, kiedy próbowałeś to zrobić i Ci się nie udało,
– myślisz o wszystkich przeszkodach, jakie leżą na Twojej drodze,
– nie widzisz żadnych rozwiązań.

Gdy twierdzisz, że możesz:
– przychodzą Ci na myśl wspomnienia powodzenia i sposoby rozwiązań,
– odczuwasz przypływ energii i czujesz się zmotywowany, by czynić pierwsze kroki w pożądanym kierunku.

Cytując więc Henry’ego Forda: „Gdy myślisz, że coś możesz lub czegoś nie możesz, za każdym razem masz rację.”

DLACZEGO W TAKIM RAZIE NIEZDROWO JEST WIERZYĆ, ŻE ZAWSZE MOGĘ WSZYSTKO?

Udajemy, że wszystko idzie świetnie, a chwilowe komplikacje nie stanowią problemu. Bagatelizujemy je. Przestajemy mierzyć się z życiem takim, jakie ono naprawdę jest.

Przeceniamy swoje możliwości i podejmujemy nietrafne decyzje, które często przynoszą spektakularne, ale krótkotrwałe efekty.

JAK SIĘ WŁAŚCIWIE ZMOTYWOWAĆ, ALE NIE PRZEMOTYWOWAĆ?

1) LISTA MOCNYCH I SŁABYCH STRON OSOBOWOŚCI

Wypisz trzy mocne i trze słabe strony swojej osobowości, które będą odgrywać kluczowa rolę w realizacji Twojego celu.

Następnie napisz jak każda z nich może wpłynąć na realizację celu.

Pozytywny wpływ – zwiększy Twoją motywację. Negatywny – sprawi, że będziesz twardo stąpać po ziemi i przygotujesz się na możliwe trudności i komplikacje.

2) PYTANIA BADAJĄCE ZASOBY

Chcesz wiedzieć, czy naprawdę możesz coś zrobić? Spawa jest dziecinnie prosta. Tak prosta, że większość osób nie podejmie się jej z obawy przed stratą czasu na banał. I nadal będzie myśleć, że „nie może”.

Poniżej pytania, które należy sobie zadać w odniesieniu do naszego celu. Wnioski pojawią się same. 😊

Kim jesteś? Co wiesz? Co umiesz? Co masz? Co możesz rozwinąć?
Co wykorzystasz (jakie umiejętności, wiedzę, kompetencje, doświadczenia)?
Jakie działania podejmujesz obecnie? Co Cię powstrzymuje, by podjąć kolejne kroki?
Co spowodowało, że jeszcze tego nie realizujesz? Jakie są przeszkody?
Czego Ci brakuje? Co chcesz zmienić? Czego będziesz potrzebować?
Czego jeszcze nie wiesz? Od kogo możesz się dowiedzieć?
Kto Cię wspiera? Kto sabotuje Twoje działania?
Wyobraź sobie, że jesteś u szczytu swych możliwości. Co wtedy robisz?

Na koniec niedietetyczna prywata w nawiązaniu do tematu – przez ponad dwadzieścia lat byłam przekonana, że nie mogę jechać rowerem, nie trzymając kierownicy prawą ręką. Łamałam więc przepisy ruchu drogowego przy każdym skręcie w prawo 😄 Przedwczoraj za namową chłopaka przemogłam się i spróbowałam – raz, drugi, dziesiąty… I jednak mogę. I tak w kilka minut w diabły poszły moje, przez lata pielęgnowane, przekonania o deficytach w zakresie koordynacji. Czasem tylko tyle wystarczy. <kurtyna>

A jakie jest Twoje „nie mogę”?

ŹRÓDŁA:

Maxie C. Maultsby. Racjonalna Terapia Zachowania. Podręcznik terapii poznawczo-behawioralnej. Żnin 2013. Wydawnictwo Dominika Księskiego Wulkan przy współpracy Polskiego Towarzystwa Psychologii Behawioralnej.